söndag 17 maj 2009

Droppfot

För två år sen när jag var som värst sjuk i tarmarna drabbades jag också av s.k droppfot.
(Droppfot är en åkomma i foten. Den kan orsakas av att nervus fibularis communis hamnat i kläm och därmed minskar funktionen i de muskler den innerverar. Det innefattar bland annat fotens dorsalflexorer som gör att man kan lyfta fotryggen mot underbenet. Vid gång används dessa muskler frekvent och avsaknaden medför att foten hänger, droppfot.Taget från Wikipedia)

Jag låg inne i omgångar och hade jäkligt svårt för att gå också.Foten bara hängde. Så jag fick låna en rollator på sjukhuset...hihi..Vi hade rollatorrace i korridorerna jag och de andra patienterna. De andra var jättegamla och kunde inte gå utan hjälpmedel och jag kände mig också vääääldigt gammal då.

Jag fick iallafall komma till en neurolog och undersöka benet och foten med nålar som skickade ström till de nerver som var drabbade.På det viset kunde de se att vissa nerver inte hängde med som de skulle. Tackolov gick det över med foten iallafall efter ett halvår ungefär.

6 kommentarer:

Pärlan sa...

Ja det är ingen kul åkomma det där, tur att du har blivit bra i din fot.

Solen lyser här idag och jag skall vara ute, låg hela dagen igår så man behöver frisk luft nu.

Önskar dig en skön söndag vännen
Kram

Mattias sa...

Du o din jävla wikipedia och google :)

Inger sa...

Hahahaha...Jäkla Mattias...Kom å hjälp mig att göra iordning gården istället...=)

Mattias sa...

Meh du har ju ingen sån där skiva, sa ju igår att jag tyckte de var synd att du inte hade nå saker hemma så jag hade nått att göra igår. så istället städa jag av balkongen. Och blommorna kommer ju inte än på ett tag :)

Inger sa...

Oki...Ja jag skulle ju kunna köpa skärmen den här veckan.Imorrn ska väl du jobba va?

Anonym sa...

Hej!
Verkar som jag fått droppfot också. Gick det över av sig självt för dig?

Wishes
Gawil